Wanot Justyna

Porady dietetyczne, indywidualne ustalanie diety

rejestracja na konkretny dzień i godzinę – telefoniczna 32 415 46 34 wew 120 lub 111 lub rejestracja email 

Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek

Dieta obniżająca stężenie cholesterolu we krwi

DIETA HIPOLIPEMICZNA
Opublikowana przez Europejskie Towarzystwo Miażdżycowe w 1992. 

Produkty przeciwwskazane
Rogaliki francuskie. Pełne mleko. Śmietana. Mleko skondensowane. Zabielacze do kawy. Sery pełnotłuste. Jogurt pełnotłusty. Zupy zagęszczone Zupy zaprawiane śmietaną. Ikra. Ryby smażone na nieznanym oleju lub tłuszczu. Krewetki. Kalmary. Masło. Smalec. Słonina. Łój. Tłuszcz spod pieczeni. Margaryny twarde. Olej palmowy. Tłuszcze uwodornione. Ziemniaki pieczone, frytki, warzywa lub ryż smażone na niewłaściwym tłuszczu. Warzywa solone i konserwowane. Chipsy. Lody .Kremy. Budynie na pełnym mleku. Sosy na śmietanie lub maśle. Torty. Przemysłowe wyroby cukiernicze (np. ciastka, paszteciki,babeczki). Czekolada. Toffi. Karmelki. Batony kokosowe. Orzechy kokosowe. Orzechy solone. Czekolada. Kawa ze śmietanką. Gotowana kawa. Majonezy. Sół dodana. Sosy i kremy sałatkowe. Sosy do mięsa i ryb zawierające tłuszcz.

Produkty do spożywania w umiarkowanych ilościach
Mleko półtłuste. Sery: Brie, Camembert, Edamski, Gouda. Jogurt niskotłuszczowy. Dwa całe jaja na tydzień. Ryby smażone na właściwym oleju Małżę. Homary. Bardzo chuda wołowina. Jagnięta 1 lub 2 razy w tygodniu. Szynka. Bekon. Kiełbasa z cielęciny lub kurczaka. Wątroba 2 razy w miesiącu. Oleje zawierające kwasy wielonienasycome np. słonecznikowy, kukurydziany, krokoszowy, sojowy. Oleje zawierające kwasy jednonienasycone np. rzepakowy,i olowa z oliwek. Margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu. Ziemniaki lub frytki smażone na dozwolonym oleju. Ciasta i ciasteczka przygotowane na tłuszczach nienasyconych Marcepany. Chałwa. Orzechy laskowe, ziemne, pistacjowe i brazylijskie. Alkohol. Niskotłuszczowe napoje czekoladowe. Sosy sałatkowe niskotłuszczowe.

Produkty zalecane
Pieczywo z pełnego ziarna. Maca. Owsianka. Ryż. Makaron. Płatki kukurydziane. Musli. Kasze gruboziarniste. Mleko chude. Sery chude,np. chudy twaróg. Jogurt chudy. Białko jajek. Substytuty jaj. Zupy warzywne. Chude wywary mięsne Ryby (z rusztu, gotowane,wędzone). Unikać skóry. Ostrygi. Indyki. Kurczaki. Cielęcina. Króliki. Dziczyzna. Zakaz spożywania tłuszczu Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe: fasola, groch, soczewica. Kukurydza. Ziemniaki. Owoce świeże i suszone. Owoce konserwowe (niesłodzone). Sorbety. Galaretki. Bezy. Budynie na mleku chudym,. Sałatki owocowe. Marmoladki. Orzechy włoskie. Migdały. Kasztany. Kawa filtrowana lub instant. Herbata. Woda. Napoje bezkaloryczne, bezalkoholowe. Pieprz. Musztarda. Zioła. Przyprawy korzenne.